Social media als volwaardige mobiele tool bij shoppers wereldwijd

View this page in: Français, English

Retailers moeten nieuwe bedrijfsmodel ontwikkelen voor winkel van de toekomst.

Social media als volwaardige mobiele tool bij shoppers wereldwijd

  • 59% van de onlineshoppers volgen hun favoriete merken of retailers via social media
  • 41% onder hen kocht producten via een tablet (tegenover 28% in 2012) en 43% via een smartphone (tegenover 30% in 2012).
  • Volgens 46% van de onlineshoppers zou de mogelijkheid om snel de voorraad in andere winkels of de onlinevoorraad na te gaan, hun winkelervaring verbeteren.

 

Steeds meer consumenten winkelen via hun tablet of mobiele telefoon, en uit nieuw onderzoek van PwC blijkt dat op wereldwijd niveau meer dan de helft onder hen (55%) nu online koopt omdat dit voordeliger is dan in de winkel. Uit "Achieving Total Retail: Consumer expectations driving the next retail business model" blijkt dat retailers een nieuw, klantgericht bedrijfsmodel moeten ontwikkelen om te beantwoorden aan de verwachtingen voor winkels in de toekomst.

Filip Lozie, Belgian retail and consumer territory leader bij PwC in België, verduidelijkt:

"Klanten willen alles meteen en retailers moeten nu uitzoeken hoe ze dit op een rendabele manier kunnen aanbieden. We merken dat retailers steeds vaker hun activiteiten volledig moeten omvormen en niet alleen door meer kanalen toe te voegen."

Een kleinere voetafdruk

Het onderzoek bij meer dan 15.000 onlineshoppers in 15 landen geeft een wereldwijd consistent beeld, waarin onlineshopping steeds meer een integrerend deel vormt van het dagelijkse gedrag. Het toont ook aan dat consumenten steeds vaker winkelen bij een geringer aantal retailmerken. Wanneer hen bijvoorbeeld gevraagd werd om in een lijst met 30 bekende nationale retailers het aantal te selecteren waar ze de afgelopen 12 maanden gewinkeld hadden, zei 15% van de respondenten dat ze bij slechts één retailer gewinkeld hadden. Dat zijn er dubbel zoveel als in 2012. Deze trend zette zich ook door in het segment "2e tot 5e" favoriete retailer, met een stijging van 35 tot 43%.

Het effect van social media

De bevindingen benadrukken de cruciale rol van social media bij het informeren van consumenten over zowel retailers als fabrikanten: 59% van de respondenten volgt favoriete merken of retailers via social media. Hetzelfde aantal had tevens op social media een merk ontdekt dat vervolgens interessant bleek te zijn. Dit toont het steeds grotere belang van de wisselwerking tussen retailers en consumenten op social media.

Peter Vermeire, Partner Operations, bij PwC in België, zegt:

 "Merken weten dat ze klanten opmerkzaam moeten maken op hun aanwezigheid op social media. Het aantal respondenten dat social media-sites bezocht aan de hand van gepersonaliseerde promoties via e-mail of sms steeg van 9% in 2012 naar 21% in het onderzoek van dit jaar."

Als het gaat om feedback over een bijzonder goede of slechte ervaring met een bedrijf, verklaarde 55% van onze wereldwijde onlineshoppers dat ze commentaar geven op social media over hun ervaring met een product of merk. Het is interessant om te zien dat social media klaarblijkelijk ook steeds vaker fungeren als "internetwinkel", aangezien bijna de helft van alle respondenten (48%) beweerde producten te hebben gekocht via social media, terwijl dat maar één op tien was in 2012.